Rapa Nui bekend als Paaseiland - Reisverslag uit Остров Пасхи, Chili van Max Watti - WaarBenJij.nu Rapa Nui bekend als Paaseiland - Reisverslag uit Остров Пасхи, Chili van Max Watti - WaarBenJij.nu

Rapa Nui bekend als Paaseiland

Door: mwatti

Blijf op de hoogte en volg Max

19 April 2011 | Chili, Остров Пасхи

Even een woord vooraf.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het erg leuk vind hoe er op de verhalen worden gereageerd en ook onderling. Ik moet er erg om lachen. Leuk is dat. Even een korte lezing: Dat er op de kaarten worden gekeken. (Acuun, Kersje, Iette) En vergelijkingen worden getrokken met andere eilanden die mooier zijn. (Al) En dat er voor mij wordt opgekomen (Karel) Die diepe zucht die ik ook voel (Jos en Kerstina). Een betere waarneming van gebeurtenissen op Komodo (Blahu) Mijn dochter die mij voorzichtigheid wenst, een goede reis etc. (Hannah)Mijn peetdochter die altijd voor mij opkomt(Sadao). Ik kan niet van Jaloezie spreken, ik kan het doen maar het overkomt mij ook.
De lezers/lezeressen die mij altijd waarschuwen. Take care (Lies, Tineke, Soscha) Of die mij het al het beste wensen en of via de Email of sms al regeren omdat dit sneller en korter gaat. (Naomi, Regina Martine, Willy, Wilma, Lena, Catherine, John, , Helene, Agnes, Akemi). Of familia die te laat reageren en ik de reactie even niet kan plaatsen. (Ezra, Henrique) Personen die in het begin kort of eenmalig gereageerd hebben en nu even niet, om wat voor reden dan ook, heb ik nu niet genoemd. Het zijn vele reacties die ik erg waardeer en veel namen die nog ontbreken. Excuus.
Ik heb vele jaren gereisd in mijn vorige beroep. Ik vind het toen jammer dat ik het niet kan delen. De nieuwe technieken van vandaag maakt dit nu wel mogelijk. Ik wil mijn ogen een deel verplaatsen en het anderen deelgenoot van maken. Echter heb ik nooit de intentie om anderen jaloers te maken. Maar ik snap het gevoel wel dat dit oproept. Het is ook niet naast de deur. Ik kom in landen en op plaatsten waar ik alleen maar van gelezen heb of op filmbeelden van gezien. Sommige plaatsen overkomt het me. Niet van te voren gepland of verwacht, tja dat maakt het alleen maar leuker.
De gesprekken met de mensen en er foto’s van mogen maken zijn toch ook onverwachte dingen. Van nature ben ik erg geïnteresseerd in culturen, volken en gewoonten etc. Het lukt me niet altijd even goed zoals hier nu op Rapa Nui. Het Spaans ben ik toch niet machtig genoeg. Drie jaar Spaans en dan nog 30 jaar geleden is toch te weinig. Een Spanisch speaker is niet mee. Maar Spaanse les is de volgende opdracht.
Veel lees plezier.Ik geniet van jullie reacties; per omgaande, per sms of per email.Groetjes. Max

Rapa Nui beter bekend als Paaseiland. Eerste indruk.

Door vlucht wijzigingen blijf ik 6 dagen op Rapa Nui ipv 4 dagen. Dus deel ik mijn reis maar in delen.

donderdag 14 april
In Rapa Nui aangekomen zie ik niemand staan met een bordje met mijn naam er op. Slecht teken. Een balie opgezocht waar ergens Chez Cecilia op staat. Er is een juffrouw met meerdere namen op haar balie.Ik vertel haar dat ik via Internet heb geboekt. “No problema” zegt de dame, ze brengt me er wel heen. Alle passagiers zijn er uit en haar dochter brengt mij naar Cecilia. Het ziet er erg verlaten uit. Er is niemand aanwezig. Shit. Op alle kamers geklopt hier en daar nog hard geroepen. Niemand. Het is helemaal leeg zegt ze. De baas zit voor vakantie in Tahiti en er zijn genoeg mensen die het draaiende moeten houden maar er is niemand.
O jeetje, dit wordt onder een palmboom slapen, hoewel met die vallende kokosnoten?
Ik vraag of zij een andere hostel weet. “Si a mi casa; Ja bij mij thuis”’, zegt ze. Ik ga kijken. Zij heeft een huis en twee kamers met douch en toilet ter verhuur voor USA $20 per dag incl. ontbijt. Nou prima. Ik krijg ook nog gratis internet omdat ik een laptop heb. Het is vele malen goedkoper en groter dan het dure hotel in Sydney, een kamer met douche en toilet. Ik krijg de code van de Wi-Fi en stuur gelijk mijn reisverhaal op,duurt wel heel lang, geen breedband. Die is al af maar het internet op Tahiti is erg duur.
De eigenaresse heet Patricia. Haar man komt tussen middag thuis, hij is visser. En hij neemt 4 Red Snappers mee en een grote kreeft. Patricia vraagt of ik de kreeft voor de lunch wil hebben. Oei moeilijk,ik zeg er wel bij dat ik de kreeft wel eet maar dat het erg duur is.
Je raadt het al,lk krijg de kreeft bij de lunch. Heerlijk. De kosten laat ik voor nu nog maar achterwege ondanks de speciale prijs. Na de lunch nog gezellig met Patricia en haar schoondochter zitten praten over Rapa Nui.Ik bespreek met Patricia de mogelijkheden van een eiland tour naar het natuur reservaat.Ik wil dit zaterdag of zondag doen. En morgen het dorp verder bekijken en een scooter huren. Te groot om te fietsen. Ik ben het dorp ingegaan om geld te pinnen en vervolgens en flink stuk langs de kust gelopen. Het is een stuk koeler, maar 25 graden. Later in de middag is nog wat motregen gevallen. Sinds 19 december weer en lange spijkerbroek aan. Ook de avond is het koel 18-19 C. Met mijn vertrouwde spijkerjack aan zit ik op het terras in een bar. Rond 24 uur mijn nest in.

Vrijdag 15 april.
Na een lokaal (geen continentaal) ontbijt het dorp ingegaan. Veel gewandeld en hier en daar met bewoners zitten kletsen. Dat gaat vanzelf omdat ze mij in het Rapa Nui aanspreken. Ze denken echt dat ik van hier ben. Na wat uitleg dat ik in Indonesië (Molukken is te veel uitleg) ben geboren en in Olanda woon komt het gesprek vanzelf op gang. Bij de vissershaven (haventje) heb ik geluncht. Ik zit de vele surfers te observeren en naast me staat een surfer die de branding bekijkt. Ik mag een foto van hem maken. En hij vraagt of ik ook ga surfen. Ik zeg hem dat ik dit nooit heb gedaan.” Ik leer het je” zeg die, Paulo heet hij. Nou met een geleende fiets de camera weggebracht en zwembroek aangedaan. Terug het water in en op de plank naar de branding zwemmen en steeds die golven over je heen krijgen. Diep ademhalen en onderdoor duiken. Op de grote branding wachten en mee zwemmen. Hoor ik Paulo zeggen.Zo de ballen wat kost dit enorm veel kracht om snelheid op te bouwen zodat je met de golf mee kan. Jullie snappen toch zeker wel dat het steeds mislukt. (niet lachen he) Steeds weer proberen. Na vier keer lukt het me om door een golf een paar meter mee te laten voortduwen. Een olympische medaille waard. Maar niet goed gestuurd en dus weer eraf gekukeld. Ik deed nog een poging en geef het op, meer van vermoeidheid en vele slokje zeewater. Toch onverwacht wat uitgeput kom ik aan wal. Ik krijg nu meer waardering voor al die surfers die vrij jong beginnen. Tijdens het surfen zag ik al wat kopjes bij de kust. Het zijn reuze schilpadden zegt Paulo. Na het omkleden kom ik terug met de camera en zie inderdaad reuze schildpadden zwemmen. Erg veel zelfs. Niet voor niets staan veel schildpadden als symbool op veel shirtjes, tassen en zelfs tattoos. Zonsondergang foto’s gemaakt. Mijn hobby voor de vaste lezers is dit geen onbekend verschijnsel. Na het diner naar een dans voorstelling gegaan niet ver van het strand in een groot restaurant. Erg mooi,jammer dat er maar 3 danseressen en 3 dansers zijn maar begeleid door een geweldige band. Dit is heel bijzonder meestal zijn drums/ tifa's, gitaren en ukeleles. Dus maar foto’s gemaakt en een CD gekocht van de band. Een cola light dan naar huis.

Zaterdag 16 april.
Vandaag een scooter gehuurd wat ik wil zien is te veel en te ver uitelkaar. Ik bezoek de beelden bij de plaats Tahai. En een gesprek met de Ranger die steeds bezig is de toeristen erop te wijzen dat je binnen de paden moet blijven en niet naast de beelden mag klimmen. “de toeristen snappen niet dat we hier zuinig op zijn en het zijn heilige plaatsen van onze voorouders” zegt ze. Nog even terug gegaan om wat te halen en kom onderweg Markus tegen. De Zweedse jongen, in Rangaroa zitten we in het zelfde Hostel. We gaan samen lunchen en vele nieuwe verhalen uitgewisseld en erg veel gelachen. Na de lunch de Vulkaan Rano Kai opgegaan. Een route van 4 km hellend en kronkelend tot een hoogte van 300 m. Geweldig uitzicht zowel in de vulkaan als op de omgeving en de zee er omheen. In de stad nog een voetbalwedstrijd gezien. Het gras is twee kontjes hoog maar het deert niemand. Navraag waarom het niet gemaaid wordt zegt men dat er van Chili geen geld aan ons wordt uitgegeven. Men maakt een graai teken met de hand. “Five fingers” wordt de corruptie hier genoemd. Eerst nog wat gegeten voordat ik de scooter terugbreng. Want om 9 uur ga ik naar een dans voorstelling in een andere locatie. Alweer hoor ik een opaar denken. Nou deze is geweldig. Ze hebben totaal 32 personen en erg spectaculair en de muziek is origineel zowel de instrumenten als de zang. Ik kan me één keer onttrekken aan een dans op het podium. Maar de tweede keer is er geen ontkomen meer aan. Dus ga ik weer heup wiegend de dames nadoen. Ik krijg een compliment maar dat is meer een grote pleister op de wond. Maar ze doen het erg leuk, beter als de vorige waar je meer voor schut komt te staan. Na afloop foto’s gemaakt en nog na gepraat over hun cultuur etc.

Opmerkingen.

• Paaseiland, ik noem het Rapa Nui, is op paaszondag 5 april 1722 ontdekt door de Nederlander Jacob Roggeveen, die er met 3 schepen hier aan komt. Ik kom er bijna (snel rekenend) 289 jaar later hier aan want komende wekend is het Pasen. Grappig.
• Het is het meest geïsoleerde eiland ter wereld. Het dicht bij zijnde is Pitcairn dat ligt ruim 2000 km westelijk van Rapa Nui vandaan en is een Brits overzeese gebieds deel. Vanuit Tahiti is het 4249 km en 5.15 uur vliegen. (ter vergelijking: naar zuid Turkije is het 3 uur vliegen)
Het is ruim 3800 km van Rapa Nui naar Santiago in Chili. En ruim 4.45 uur vliegen naar Chili.
• Het wordt vooral bewoond door Tahitianen die in de loop der honderden jaren hier is komen wonen. De taal heeft heel veel overeenkomsten met die van Tahiti.
Veel overeenkomsten zijn ook de bevolkings gelaatsuitdrukkingen. De tattoos die ze hebben op lichaam, armen en benen. De vrouwen dragen ook hier veel bloemen in hun haren. Hun heupen zijn erg lenig. (zitten volgens mij los, wat kunnen die wiegen zeg)
• Verschillen zitten in een aantal kenmerken. De tweede taal op Tahiti is Frans omdat Tahiti Frans overzees gebiedsdeel is. De tweede taal op Rapa Nui is Spaans omdat dit bij Chili hoort.
De vrouwen zijn even mooi (mijn mening) en blijven in meerderheid slank ook na de kinderen.
De Tahitiaanse vrouwen worden over het algemeen na hun eerste kind vrij breed en zwaar
• Ik noem het zoals de bewoners het hier noemen: Rapa Nui. Rapa betekent Rots en is een Tahitiaans woord en lijkt op een rotseiland van Tahiti. En Nui betekent groot. Dus grote Rots.
Het eiland Rapa in Tahiti is meer rotsachtig dan Rapa Nui zelf.
• Het is sinds 1770 door Spanje geannexeerd en sinds 1788 is het een provincie van Chili behorend bij Valparaiso. En bestuurd door een gouverneur.
De bewoners van Rapa Nui zijn over het algemeen niet echt tevreden met het bestuur in Chili hoe ze hun land (Rapa Nui) besturen. Er is veel ontevredenheid over schijnbare corruptie.
• Het eiland is ongeveer net zo groot als Texel en de hoofdstad EN enige stad is Ranga Roa.
De hoofdstraat in Ranga Roa is Avenida Atamu Tekene met vele hostels, restaurants, winkels , bars, verhuurbedrijven etc . alles wat een stad nodig heeft.
Het telt nu ongeveer 3800 inwoners. En 87% woont in Ranga Roa.
• Rapa Nui is niet alleen het eiland maar het is ook de naam van de bewoners en hun taal.
Rapa Nui als gehele eiland is in 1995 door de Unesco uitgeroepen tot wereld cultureel erfgoed.

  • 19 April 2011 - 21:30

    Wlma:

    Op de valreep voor het slapen gaan je mail binnen gekregen. Ik kan het niet laten,eerst nog even lezen want ik vind het echt heel leuk hoe je verslag doet van je reis, je hoort het je vertellen. Theo ontmoette Nico vandaag en genoot van zijn verhalen. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat in deze regio. Wat dat surfen betreft, je doet het toch maar weer even he? Veel plezier nog, groeten van de papi's uit Woerden

  • 19 April 2011 - 21:40

    B:


  • 19 April 2011 - 21:46

    BLAHU:

    He watti heb weer genoten van je verhalen .. maar ik ga nu lekker slapen
    Amatoo


  • 20 April 2011 - 04:18

    Kersje:

    Gisterenavond rond half 12 werd ik gewekt doordat er een smsje binnenkwam, dat onze wereldreiziger weer een nieuw verslag had geplaatst.
    Tegenwoordig ben ik ook high-tech (internet op gsm), dus met slaperige ogen tóch even je verhaal gelezen.
    Extra vroeg mn bed uit nu om voor ik naar mn werk ga nog even op de pc je foto's te bekijken.
    Prachtig weer om dat te zien en je foto's van de ondergaande zon....... hmmmmmmm....
    Ik ga zo naar mijn werk en troost mij een beetje met de gedachte dat ik over een paar weekjes ook op vakantie ga.
    Helaas voor mij straks geen mooie dames met rieten rokjes en bovenstukjes die van kokosnoten gemaakt zijn, maar oude dikke dames met 3 rokken over mekaar heen, hoofddoekjes op en een snor..... (ai berdosa)

    Max, leuk om je zo te volgen.
    Ik ga nu gauw de economie hier weer opstarten.

    Hasta la vista....
    Hasta la vista

  • 20 April 2011 - 06:15

    ACUN:

    De anderen voor het slapen gaan en ik lees het als ik wakker word.
    Hier werk het andersom oom -surfdude- max.. Het is hier de hele week boven de 20 graden dus de lange broeken gaan uit en de korte broekjes aan! Verschil moet er zijn!

    Mooie foto's staan er weer tussen!

  • 20 April 2011 - 09:10

    Pasen ?:

    Hi Max, noui k vier pasen wel even in Huizen, zoek jij nu al paaseieren op Paas eiland ?
    Neem er een paar voor me mee misschien smaken ze daar beter, zijn toch wel bio eieren he.
    Groet,
    Herman

  • 20 April 2011 - 10:28

    Jos:

    Het schijnt daar vroeger helemaal vol met bomen te hebben gestaan, maar alles werd gekapt om die enorme blokken steen voor de beelden van A naar B te rollen. Met een nogal aparte desolate toestand tot gevolg. Een soort stille-zuidzee-ijsland-achtige sfeer, of hoe ziet het er verder uit max? En waar leven die mensen van, behalve de door jou haarscherp waargenomen bewegelijkheid van de damesheupen...
    De souvenirverkoopster (Nr 76) is trouwens nogal licht, ik begrijp dat er ook missionarissen zijn?

    bye / jos

  • 20 April 2011 - 11:04

    Karel:

    Indrukwekkend allemaal, je hopt ondertussen toch maar mooi van de ene schoonheid naar de andere. Lijkt me heerlijk om tussen die reuzenschildpadden te mogen zwemmen. Trouwens, kon één van die danseresjes je niet even freelance assisteren tijdens jouw eerste surflessen, i.p.v. zo'n tattoo-boy? ;)

    Als er niet direct een hotel of hostel voorhanden is, kan dat ook grote voordelen opleveren. Slapen bij de mensen thuis/huren van een kamer (of gedeelte van een huis) wordt op Cuba 'alquilar una casa particular' genoemd. Is veel goedkoper dan een (veelal) onpersoonlijk hotel, én je leert de locale mensen en hun gebruiken beter kennen. Bovendien steun je daarmee de kleine economie, omdat het in veel gevallen een vorm van bijverdienste is. Misschien ook een idee voor straks in Peru.

    Buen viaje!

  • 21 April 2011 - 01:43

    Iette:

    De vrouwen zijn echt bloedmooi en naast hun ben ik zeker Rapa Nui. De moderne beelden vind ik niet zo mooi, geef mij maar de ene op het toilet. Waarschijnlijk word die direct door Jos geript. Nou Jos, volgens mij stond de paaseiland hoog op jouw verlanglijst. Zit Watti daar en ook nog eens surfen, moet niet gekker worden.

    Watti, ik dacht dat je na het touwtrekken in Itawaka het rustig aan ging doen. Heb je ook zo'n linke foto met surfplank als jouw neven en nichten in Bali? Leuk voor de collectie naast slapende familieleden op de bank, krijgen we ook actieve foto's met surfplank aan de muur.

    Kerstina, inmiddels jouw 2e snorvakantie daarvan had je al op Paaseiland kunnen zitten met een rieten rokje en kokosnoten op je hoofd. Maar ja, waarschijnlijk geen zoete wijn met ijsblokjes, wel heleboel andere varianten. En in plaats van inclusive, excellent food!

    Max, jouw leven begon al erg spannend in Indonesie. Tijdens de overtocht met de Kota Inten is vast de liefde voor water en reizen geboren. Ik doe het je allemaal niet na, geweldig hoor wat een energie!
    Bij X-factor hadden ze jou The Bomb genoemd.

    Kus

  • 21 April 2011 - 11:32

    AL:

    Hi there, mooie foto’s Max; ….mooi deel v.d. wereld, vind Rapa Nui al mooi klinken…mooi volk; de mensen memang cantik betul!!!..... en de patongs ook….

    ga v.d. zomer nr 45 namaken, miniformaat wel te verstaan …heb wederom met genoegen je verhaal gelezen …..wanneer je boek uitkomt krijg ik vanzelfsprekend ’t eerste exemplaar graties eh?, ik stuur je nl ellenlange epistels (by e-mail) omdat je dat komisch en gezellig vindt; ik stuur je foto’s uit je jeugd , opdat je lekker heimwee krijgt….dus djang lupah!

    ….en als je sms’jes stuurt djang lupa “locken”… afgelopen zaterdag, 3 telftjs: je was aan ’t kletsen met deze of gene; hoorde je om one beer vragen!!....dus locken!...kost je anders veel pegels!!!...of gaat ’t mij duiten kosten???

    Je gaat zaterdag of zondag naar ’t natuurreservaat; ik ga zaterdag naar ’t reservaat van m’n familie in Maastricht-Zuid; niet half zo leuk als waar jij je bevindt, but hey, you can’t win them all!!

    hormat van Rudy Sab en Robbie Wat….Rudi jarig vandaag…

    By the way Iet: waktu overtocht Kota Inten was Max niet van deze wereld; z’n kop stond helemaal niet naar water en reizen……dia munta terus die kapal sampe seng tau dirih lai!!!

    have fun Max y vaya con Dios!
    abrazo, al


  • 23 April 2011 - 15:07

    Hannah:

    heey pap,
    mooi voorwoord!

    en natuurlijk mooi verhaal!
    Echt lachen dat je ook heb gesurft! hahaha ik zie het al helemaal voor me!
    wel voorzichtig doen met de scooter. we hebben in de familie al wel genoeg scooer ongelukken gehad.
    echt jammer dat ik de foto's niet kan zien.. mijn lappie doet een beetje raar! maar ik start hem zo wel weer opnieuw op en dan bekijk ik de foto's!

    ik ga nu deel 2 lezen.

    x Hannah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Actief sinds 13 Dec. 2010
Verslag gelezen: 821
Totaal aantal bezoekers 223287

Voorgaande reizen:

19 December 2010 - 17 Juni 2011

Mijn Pacific wereldreis

Landen bezocht: