Van Raiatea naar Bora Bora - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Max Watti - WaarBenJij.nu Van Raiatea naar Bora Bora - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Max Watti - WaarBenJij.nu

Van Raiatea naar Bora Bora

Door: mwatti

Blijf op de hoogte en volg Max

09 April 2011 | Frans Polynesië, Papeete

Even vooraf:
Er is iemand die reageert met Suckers.
Het blijkt iemand te zijn die op alle sites het zelfde reageert.
Ze zijn bezig hem te achterhalen. Niets van aantrekken.

Tahiti – Bora Bora eiland.

Dinsdag 5 april.
Van Raiatea naar Bora Bora.
Om 7 uur opgestaan, ontbijten en later komen de twee Tahitiaanse jongens erbij, nog gezellig over en weer bevraagd over wat en hoe van het werk en van het leven,over je zelf etc.
Gedoucht en ingepakt. Uitgecheckt en op naar het vliegveld.
Na het inchecken heb ik genoten wat er allemaal op dit kleine knusse vliegveld gebeurt. Ik mag een paar foto’s maken. Ik vraag het in het Frans en sluit af in het Engels om te laten merken dat ik niet van hier ben. Tot op heden zeggen ze allemaal heel spontaan ja. Ze gaan er ook voor poseren dat is wel een nadeel. Maar ik wil geen foto’s maken zonder toestemming. En ook niet dat ze te lang moeten poseren. Het is een vlucht van 15 min. Ik zit aan de goede kant (navraag aan de stewardess) van het vliegtuig en krijg Bora Bora goed in beeld. Bora Bora is vanuit de lucht al echt geweldig. Bij aankomst heb ik al spijt van dat ik maar twee dagen heb geboekt. Dit komt omdat ik op Papeete te horen krijg dat het erg toeristisch is. Maar hier amper een toerist te bekennen. Behalve 4 fietsers. Ik wordt opgehaald door een Tahitiaanse, Rosina, een vlotte dame in de 70. Zij is de eigenaresse van de pension. Ik vertel haar dat ik blij ben nu eens in een Tahitiaanse pension te mogen verblijven. Zij zegt dan dat ze blij is een donkere persoon uit het buitenland als gast te hebben, voor het eerst zegt ze. Ik vertel haar dat ik spijt heb dat ik maar twee dagen heb geboekt. “De toeristen zitten allemaal in de hotels op de eilanden” zegt Rosina. Ze bood mij 1 uur het eiland rond te rijden omdat ik weinig tijd heb op Bora Bora. “It ‘s free and maybe you come back” zegt ze mij belerend aankijkend. Zo van: twee dagen is echt te weinig manneke. Het is mooi wat er allemaal te zien is van het eiland. Vooral de water schakeringen is geweldig. Dit verdient het certificaat: Azuur blauw of turquoise. Ik zie maar 5 kleuren blauw maar volgens Rosina zijn er 13 kleuren blauw op het water. De Dorms zitten vol dus krijg ik een twee persoons kamer met douch en toilet. Het is wel iets duurder. Er wordt niet apart gekookt we eten gezamenlijk met het gezin. Ik betaal er ook voor.
Ondanks dat in de prijs alleen ontbijt en diner is inbegrepen nodigt ze me toch uit voor een lunch. Dat sla ik niet over. Haar drie mooie kleindochters helpen haar. Het is een klein gezellig familie bedrijf. Goed toeven hier. Nee ……. Niet alleen wegens de mooie kleindochters.
Na de lunch de was gedaan en even liggen, best moe, te vroeg op.
In de namiddag een flink eind gewandeld en ik kom langs een bar restaurant Bloody Mary. Dit wordt door heel veel beroemdheden bezocht. Al hun namen staan op 2 borden buiten als een reclame om toch naar binnen te gaan. Ik ga naar binnen omdat ik dorst heb. Het is niet duur maar geweldig mooi en echt gezellig ingericht met strandzand op de vloer. Ken ik al van Fiji. Ik wil hier best dineren maar niet in mijn eentje. Na enkele drankjes naar buiten voor de zonsondergang. Daar moet ik de tijd voor nemen. De zon verdwijnt achter de bergen maar de zonsondergang blijft altijd mooi. Een zekere hobby van me.
Terug naar de hostel, eerst maar douchen van de flinke wandeling. Het diner is een familie gebeuren. Ik zit daar met 3 andere gasten en opa en oma en 3 kleinkinderen. Leuke foto’s levert dit op.
Om 21.30 u is iedereen al naar bed. Dus ga ik maar naar mijn kamer.

Woensdag 6 april.
Om 7 uur gaat de wekker. Vroeg ontbijten. Ik ga met een tour per boot het eiland rond. We beginnen met het uitzoeken van de snorkel spullen. Dat is voor mij een lastige wegens mijn snor. Maar de juffrouw doet moeilijk en verzekert mij dat het in orde komt. Ondanks mijn bedenkingen heb ik het maar geaccepteerd. We beginnen de tour met na 500 meter te gaan snorkelen. Het is een mooie plek al is Octopus op Waya eiland in Fiji mooier om te snorkelen. Er zijn betere plekken op Bora Bora heb ik me al laten vertellen. Bij het snorkelen gaat het mis de bril blijft lekken wat ik er ook aan doe. Ik heb een paar keer met daar boven in de hemel in fikse bewoordingen gesproken. Jullie begrijpen me wel. De gids ruilt haar bril met die van mij voor de volgende plek. We zouden gaan duiken maar er heeft niemand zich ingeschreven, per ongeluk ik ook niet door Rosina. Dus zijn we verderop maar bij het voederen van de haaien gaan snorkelen. Dit lijkt een beetje eng maar bijna iedereen zit in het water. Als ze gegeten hebben zijn ze niet meer in jou geïnteresseerd Dat is best leuk vooral de vele gekleurde vissen die ook om je heen zwemmen. Vervolgens zijn we voor een lunch op een eiland zonder bergen, een Motu, aangemeerd. Terwijl we aan het zwemmen en snorkelen zijn, zijn de 3 medewerkers aan het BBQ’en en voorbereidingen o.a. de mandjes aan het vlechten, 25 in totaal. De lunch is ook gezellig. Na de lunch een afwisseling van dansen eerst de vrouwen daarna de mannen. We varen het eiland rond en het duurt bijna 2 uur. Op drie kwart van het rondje gaan we naar de reef en zwemmen dan met Roggen. Je kunt ze aaien, glibberig en eng zijn de lange staarten. De beroemde Australiër Steve Erwin is door een giftige pijlstaart rog gedood. Maar deze Roggen doen niemand kwaad. Het is een leuke happening en je moet voorzichtig zijn dat je niet op een Rog trapt want ze zitten veelal over de zandige bodem te zwemmen. Door de scherpe stukje afgebroken koralen is het soms pijnlijk met je blote voeten in te staan. Een waterschoen is beter. Vergeten. Dom. Door gevaren naar het startpunt, eindpunt.
Na te zijn afgezet bij de pension, gelijk de natte kleding gespoeld en opgehangen. Gedoucht en even op de laptop. Bij het eten vroeg Rosina wie er mee wil naar een Tahitiaanse dans voorstelling, het is gratis. Nou dat hoef je mij geen twee keer te vragen. Met z’n achten zijn we gegaan. De verlichting op het toneel is niet goed waardoor het wat donker is. Dus lastig voor de foto’s en de video’s. Maar toch een paar leuke shots kunnen maken.
Een leuke dag en morgen weer om 8 uur op weg naar de pendelboot die ons naar het vliegveld brengt. Het vliegveld zit op een eiland en alleen per pendelboot, Shuttle, te bereiken. Dan naar Rangiroa op de Tuamotu eilanden, een vlucht van ruim 1 uur.

Opmerkingen:
• De stranden zijn niet veel op het grote eiland. Slecht 4 is mij verteld. De stranden zitten op de eilandjes aan de buitenkant van de Lagoon. Waar al die grote dure hotels op het water zijn.
• Bora Bora heeft maar één Passe, een grote doorgang, in het Reef voor de grote schepen en de verbinding met de zee.
• Ik heb sinds Fiji veel portretten genomen van allerlei mensen. Maar om een beter overzicht te geven heb ik ze allemaal in reisvolgorde achterelkaar gezet. Nu lijkt het opeens veel.
• Bora Bora heeft sinds 1999 van de Europese Commissie een erkenning gekregen voor de Pavillon Bleu D’Europe. Het is het enige eiland in de Pacific die dit heeft gekregen. Zie foto 19.
Ik heb dit geprobeerd weer te geven in de vele foto’s met kleuren blauw die het water heeft.
• Er zijn enorm veel internationale acteurs en artiesten die Bora Bora aandoen. En velen hebben zelfs een bungalow gekocht op het water of tegen de heuvels. Er is een bedrijf met 10 personeels leden die dit moet onderhouden etc.
• Van drukte op het eiland merk je er niets van. De meeste toeristen zitten in de hotels op de Motu’s en gaan zelden naar het eiland zelf.


  • 09 April 2011 - 10:33

    Karel:

    Vroeg naar bed gaan moet jou van de Molukken bekend voorkomen, lijkt me dus geen probleem. Vroeg opstaan trouwens ook (het zijn de mensen die in Itawaka de hanen wekken i.p.v. omgekeerd ;-)) Maar ondertussen het is allemaal méér dan de moeite waard, want je moet je nu toch wel héél erg dicht in de buurt van het Paradijs wanen....

    Bewonderenswaardig hoe consequent en plichtsgetrouw – zeg maar gerust als een pater familias in optima forma – je jouw belevenissen en foto's uit het geteisterde laptoppie blijft rammelen om het thuisfront zo ongeveer van dag tot dag op de hoogte te houden.

    Groet!

  • 09 April 2011 - 10:40

    Iette:

    Kerstina, hier moeten wij heen!
    Over 2 jaar gaan we hier onze verjaardag vieren. Feestlocatie: Bloody Mary. Iedereen is welkom. Gezellig toch, Bora-Bora manise.
    Max, ik houd niet van bewegende beesten onder mijn voeten. Is er ook nog een andere strand waar we rustig kunnen zwemmen zonder gevaar van haaien???

    Kus

  • 09 April 2011 - 11:40

    Jos:

    ...ongelofelijke lange diepe vanuit de kern van mijn ziel komende ZUCHT...

    (op welk punt in mijn leven heb ik de verkeerde afslag genomen, gelukkig maar dat zwager M plaatsvervangend aanwezig is op een plek waar we allemaal minimaal één keer geweest zouden moeten zijn)

  • 09 April 2011 - 15:09

    AL:

    wow Max; long time no see no hear....had veel in te halen...van "Auckland en naar Fiji" tot "Bora Bora naar Rangiroa": in 1 woord geweldig: wat zei ik je: ruiken, proeven, voelen, luisteren!!! Je lijkt inderdaad op de lokalen; zie veel gelijkenis...m.a.w. je eet je buik(je) rond en gelijk heb je....

    one minor detail: drank "Cava" wordt niet alleen van v.d. peperplant gemaakt maar ook van een soort palmblad; de vrouwen kauwen 't fijn opdat er gisting ontstaat en spugen 't dan in 't drankje!!..hihi dat hebben ze je niet verteld he??!!!....en 't strand bij Blue Lagoon Resort is net strand van Titawaai weet je wel!!!.....en de Bula Boys had je best kunnen overtreffen door een staaltje horlepiep of jospan weg te geven....ondanks de hitte - hoe is 't eigelijnlijk met de luchtvochtigheid gesteld??- vind ik dat je 't voortreffelijk doet en in prima conditie verkeert jochie!!...

    pas je wel op voor de muskieten, want achter de klamboe vinden ze je wel; ik zou onder de klamboe gaan liggen!!!

    ....en bij de verkoop van allerlei snuisterijen heb je natuurlijk een neusring voor me meegenomen; maat "S" hoop ik...

    valt me op dat jij vaak vroeg naar bed gaat...waar zijn de tijden gebleven dat jij degene was die het licht uitdeed?????

    60 jaar molukkers was leuk en gezellig; hier en daar emo, begrijpelijk!!!...jij en niekje hebben toch niet tegen elkaar lopen snotteren op een van die paradijselijke eilandjes??...molukse liedjes zingen; gezellig, jullie misten natuurlijk een alt, wat zei ik je?.....heb je foto van een kleine 50 jaar geleden ontvangen by e-mail???

    heeft Iette verteld over gedicht??..ben er creatief mee bezig geweest....

    Bloody Mary tent zie ik wel zitten en de bungalowtjes ook best wel: Iette, Kerstina is nu fietsen in Zeewolde; ik ga wel met je mee....wat zijn de stranden, de palmen en 't water toch onbeschrijflijk mooi, wederom net TITAWAAI!!!

    herkende veel namen van beroemdheden die de tent bezocht hebben, Armand Assante bijv, wat een spetter was dat zeg!!!...moet nu ongeveer jouw leeftijd hebben....

    that's it for now old chap....hou je goed, kom heelhuids thuis en bij pijntjes in 't lijf heel simpel met minyak angin (je hebt dat ongetwijfeld uit Ambon stad meegenomen) insmeren....

    dada!! luv, AL


  • 09 April 2011 - 19:06

    Chris Latul:

    Aloha,
    Zeg Max, hoeveel uur vliegen is het naar Bora Bora...? ha ha.
    Fantastisch!
    Groetjes


  • 10 April 2011 - 13:49

    ACUN:

    Oom max moet dat nou ik geloof het zonder al die fotos ook wel dat het daar mooi is.
    Bora bora is de bestemming voor eenhuwelijks reis heb ik mij laten vertellen. Moet je wel wat knaken voor neerleggen..maar dan heb je ook wat!
    Is het nou dat in dat gebied de water stijgt en ze bang zijn dat het over tientallen jaren misschien nietmeer kan de huisjes op het water. Misschien ben ik door de war met Malediven.
    Xxx

  • 10 April 2011 - 18:06

    Herman:

    Nou Max, beb onderweg maar alles zit volgeboekt probeer nod 1e classic te vliegen met privé jet falcon groet Herman ik laat je tijdig weten wanneer ik aankom

  • 10 April 2011 - 18:36

    Akemi Pun:

    Hoi Max,

    Goh, je hebt de tijd van je leven, mooie foto's en prachtige natuur, hele goede smaak, wat je bestemmingen betreft. Zelfs ik geniet van je mooie foto's, al is het jouw mooie reis.

    Bon voyage!

    Lieve groetjes,
    Akemi

  • 16 April 2011 - 16:48

    Hannah:

    JALOERS JALOERS JALOERS!!!
    Dat je het niet eng vond om die roggen aan te raken! Ik weet niet of ik dat wel zou durven..
    En die foto's!! WAAUW echt super mooi.
    Ik wil zeker weten in de toekomst naar Bora Bora, hopelijk werkt mijn saldo dan ook mee.

    En Bloody Mary, enge naam maar mooi restaurant/hutje.
    Echt super vet dat daar veel beroemde mensen zijn geweest.

    Nou, ik ga weer verder met story-hoppen en ga door naar je volgende verhaal!

    xx Hannah

  • 16 April 2011 - 16:48

    Hannah:

    JALOERS JALOERS JALOERS!!!
    Dat je het niet eng vond om die roggen aan te raken! Ik weet niet of ik dat wel zou durven..
    En die foto's!! WAAUW echt super mooi.
    Ik wil zeker weten in de toekomst naar Bora Bora, hopelijk werkt mijn saldo dan ook mee.

    En Bloody Mary, enge naam maar mooi restaurant/hutje.
    Echt super vet dat daar veel beroemde mensen zijn geweest.

    Nou, ik ga weer verder met story-hoppen en ga door naar je volgende verhaal!

    xx Hannah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Actief sinds 13 Dec. 2010
Verslag gelezen: 2572
Totaal aantal bezoekers 223277

Voorgaande reizen:

19 December 2010 - 17 Juni 2011

Mijn Pacific wereldreis

Landen bezocht: